„Expedíció” egy új vidékre, Újvidékre

Eszéktől mintegy kétórányi autózásra van Szerbia második legnagyobb városa, Újvidék. A mintegy 300 ezer lelket számláló pezsgő település a Vajdaság fővárosa és az ottani magyarság egyik kulturális központja.

A múlt héten rövid látogatást tettünk egy számomra és a kollégám számára is új, eddig kevésbé ismert vidékre, Újvidékre. Az egykori országunk legjelentőseb erődítményének helyet adó városról sok szépet hallottunk már, ezért kíváncsian vágtunk neki az útnak. Az Újlak (Ilok)-Ópalánka (Bačka Palanka) határátkelőn átlépve kicsit olyan érzés fogott el bennünket, mintha visszautaztunk volna az időben pár évtizedet, ám ahogy közeledtünk Újvidék felé, a táj folyamatosan változott és egyik pillanatról a másikra egy kisebb, 21. századi világvárosban találtuk magunkat. Az Újvidéket átszelő széles sugárúton haladva rövidesen megérkeztünk a városközpontba, ahol a tartományi parlament és a Mária Neve katolikus templom is áll, amelyet a helybéliek impozáns méretei miatt katedrálisnak is szoktak nevezni. Parkolót találni nem egyszerű feladat, de 15 percnyi keresgélés után végre sikerült megállni, ám ekkor még korántsem ért véget a „kaland”, hiszen parkolójegyet csakis az újságárusoknál lehet venni, amiből kevesebb van, mint gondoltuk volna.

A főteret egy sétálóutcán át közelítettük meg, mely számunkra kissé szokatlan módon, szerdán délelőtt is nyüzsgött. A szépen felújított térre érve meglepődve tapasztaltuk, hogy itt még február közepén is tart a karácsonyi vásár, ahol az árak kifejezetten barátiak. Ha már az áraknál tartunk, a belváros szívében egy elegáns helyen is megebédelhetünk pár száz dinárból. A téren két épület dominál, a városháza és a már említett templom, mind a kettő az egykori magyar múltra emlékeztet. Némiképp zavaró elem a téren „feszítő” szerb nacionalista, Svetozar Miletić szobra, aki mutatóújját fenyegetően a templom irányába, mások szerint Törökország irányába tartja. A tértől továbbhaladva a Duna felé, egy gyerekzsivajtól hangos belvárosi parkhoz érünk, melynek hangulata leginkább a bécsi Práteréhez hasonlítható.

A legnagyobb magyar erőd

A Duna-partra érve nem lehet nem észre venni a túloldalon magasan a város fölé emelkedő erődöt, Péterváradot. A települést 1237-ben említik először Peturwarod néven. Az erődöt a 17. század végén kezdték építeni, a komplexum Magyarország legmodernebb és legnagyobb vára volt, bástyarendszere mind a mai napig eredeti formájában fennmaradt és látogatható.   A magaslatra épült várba autóval is fel lehet menni, így tettünk mi is, ez nagyban megkönnyítette a dolgunk, hiszen így megúsztuk a többszáz lépcsőfok megmászását. Az egykori kaszárnya udvarán kialakított parkoló kiváló kiindulópont az erőd bejárásához, mely még úgy is majdnem egy órába telik, ha nem állunk meg a tájban gyönyörködni. A komplexum varázsát már sokan felfedezték, itt kerül sor például a világhírű EXIT fesztiválra is, mely a régió legnagyobb könnyűzenei rendezvénye. A vár körbejárása után hazafelé vettük az irányt, elégedetten nyugtázva, hogy Újvidék valóban egy olyan hely, ahova érdemes ellátogatni. Földrajzi közelségéből fakadóan akár egy vasárnapi kirándulás kiváló úti célja is lehet.